Däckcenter startades i Motala av Björn Stengård och hans bror Bo. De hade som målsättning att bygga upp 10 verkstäder inom 10 mils omkrets med centrum i Norrköping. Affärsidén var att sälja i första hand regummerade däck från 35 kr st i handen och påmonterat på fälg 52 kr st inklusive moms, de sålde 10000 regummeringar per år när de hade 4 verkstäder. De sålde även nydäck Semperit med skriftliga 5000 mils garanti.

Redan 1972 startade Björn och hans bror verkstaden i Linköping på Gamla Tanneforsvägen, och 1973 startades ännu en verkstad i Norrköping på Fleminggatan med lager i 3 våningar med rullband i trä. Redan då var kontoret utrustat med data för kontroll av lager samt fakturering.

1974 och 1975 startades ytterligare två verkstäder en i Katrineholm och en i Söderköping. Verkstaden i Söderköping var den första av Däckcenters verkstäder som kunde ta den tunga sidan med lastbilar, truckar och jordbruksmaskiner.

Samtidigt som uppstartandet av verkstäder började Björn även med import på breda kromade fälgar ifrån USA och Canada med inriktning mot de amerikanska bilarna som var mycket förekommande bland raggarna på 70-talet. Däckcenter var bland de första i Sverige med att ge ut en katalog speciellt framtagen för de amerikanska bilarna samt Volvo. Däckcenter hade egna agenturer ifrån USA som hette Keystone, Aplliance och ifrån Canada Ruff som tillverkade en kromad ekerfälg passande Volvo. Även Cooper ingick som agentur på ett däck som hette Falls med bred vit sida som passade alla 50-talsbilar. Dessa fälgar och däck såldes per postorder både på efterkrav och på 6-månadersköp, och man började även sälja till ÅF runt hela Sverige även kompletta hjul till just de amerikanska bilarna. I denna veva började Däckcenter även med ett nytt märke Kelly som även det såldes till ÅF och per Postorder.

På den tiden hade de 3 Ford skåpbilar (11:an, 22:an och 33:an) som de var runt med i hela Sverige på alla event (Custom Show,Hot Rod Shows, Drag Racing,Mantorp) och mässor (Bilmässor, Mc-mässor) där de visade sina varor och tog upp order.

Helt plötsligt kom bensinkriser och därmed dog epoken med amerikanska bilarna ut och Björn hittade inte rätt agentur för europeiska fälgar, han försökte med en fälgagentur för europabilar som hette RIAL, med det blev ingen succé. Det beslutades då i företaget att fasa ut USA- och postorderbiten och ta tag i det som var kvar.

Björn och Bo försökte både starta en verkstad i Stockholm och i Nyköping men utan framgång, problemet var den långa bensinkris och att folk höll i pengarna då det var djup lågkonjunktur. Man avslutade verkstaden i Katrineholm och sålde den i Söderköping till ett byggnadsföretag.

279025
Gulf 1957

DÄCKCENTER I BÖRJAN AV 80-TALET

1982 köpte Björn och Bo Gulfstationen på Finspångsvägen där Däckcenter fortfarande ligger. Företaget gick till en början inte bra på grund av för stora omkostnader. 1985 sålde Bo sin del av företaget till Björn som körde vidare själv. 1987 sålde Björn Linköpingsverkstaden och strax därefter Motalaverkstaden där allt en gång i tiden började. Nu skulle han satsa allt på verkstaden på Finspångsvägen som var den enda kvar. Det som Björn var först med i Norrköping var även den mest lyckade satsningen och det var när han började med förvaring av kundhjul.
Förvaringsbiten växte varje säsong och 2003 var Björn tvungen att bygga ett däckhotell för att kunna möta efterfrågan på förvaringsplats. 2008 så förvarar vi hjul till ca 1600 bilar.

6261949
Däckcenter på 80-talet

 

NYA ÄGARE

2008 står också för ett ägarebyte av B.Stengård Däckcenter AB, då Björn väljer att kliva åt sidan och sälja till Fredrik Karlsson & Mats Stengård. Mats och Fredrik kommer ifrån en helt annan bransch (Golf) så blir detta en ny häftig utmaning. Sedan 1957 har anläggning varit bensinmack och det hela började som Gulf som senare blev Q8 och tillslut blev OKQ8. Under 2009 så försvann bensindelen från vår verksamhet då OKQ8 valde att lägga ner ett stort antal mindre mackar runt om i Sverige, marken sanerades och iordningställdes. För vår del så hade däcksidan ökat så pass mycket och framförallt förvaringsbiten så vi var inte speciellt ledsna över att bli av med bensin då sista åren knappt gick runt om man enbart tittar på bensinförsäljningen.

2014 var ett spännande år efter att ha kämpat 4 år med att få till en utbyggnad så fick vi till slut ett bygglov från kommunen. Vi kände redan 2010 att vi började bli trångbodda då förvaringsbiten växte och växte för varje säsong som gick och vi började undersöka möjligheten att få utöka vår verksamhet. Det har varit en kämpig väg men som sagt 2014 fick vi ett bygglov beviljat och i juni satte vi spaden i marken.

IMG_1456
Rivning av gamla verkstaden

 

Nästan ett år senare stod den nya tillbyggnaden färdig och hösten 2015 var första säsongen vi använde de nya lokalerna, med 5 st nya haller och en övervåning för förvaring. Det blev en lyckad första säsong då vi öka förvaringar med ca 300 st vilket innebär att vi nu har passerat 2500 st förvaringar och när vi tog över 2008 hade vi ca 1600 st.

Däckcenter